Plan för kulturella och kreativa branscher

Helsingborgs stads kulturförvaltning har fått i uppdrag av kulturnämnden att arbeta fram en utvecklingsplan för kultur och kreativa branscher i Helsingborg. Detta ska göras samverkan med stadens förvaltningar och bolag, externa aktörer och akademi.

Förslaget till plan är framtaget i dialog med akademi, utbildningsanordnare, branschorganisationer, lokala kreatörer, andra kommuner, Region Skåne, organisationer i de företagsstödjande systemen och i olika europeiska nätverk.

Vad är kulturella och kreativa branscher?

Gemensamt för de kulturella och kreativa branscherna är att de utgår från en kärna, där ett kulturellt och konstnärligt värde skapas. I det första ledet finner vi kreatörerna som skapar ett kulturellt värde, exempelvis musiker, designer, författare med flera. I nästa led finner vi företag som bygger vidare på det som skapas i det första ledet, exempelvis film- och musikbolag, dataspelsföretag och gallerister. Längre ut i kedjan finns företag vars affärsidé är att kommersialisera ett kulturellt fenomen i större skala.

Kulturella och kreativa branscher är viktiga för den regionala och lokala utvecklingen men även för att tillväxten ska bli hållbar. Kulturella och kreativa branscher bidrar till att skapa arbetstillfällen, turismintäkter, positiv identitet, en god livsmiljö, kulturutveckling samt ökat upplevelseinnehåll i traditionella produkter.

De kulturella och kreativa branscherna skiljer sig från andra samhällsekonomiskt viktiga branscher genom sin fragmentering i många små branscher och småskalighet i företagandet. Ändå överlever företagen i dessa branscher i högre utsträckning än i övriga näringslivet.

I Helsingborg har de kulturella och kreativa branscherna